Mediálne
TRENDreality
TRENDvíno
TRENDauto
TRENDrelax
eProfit
 
Meno: Heslo:
Predplatné  Inzercia  eObchod  Analýzy  Konferencie  O nás  |     English  RSS Nový používateľ Nastavenia Predĺženie
ODVETVIA
KRAJINY

Zriadením webu sa online misia iba začína

Prevádzka stránok nemusí byť nákladná, dôležité sú nápady na pritiahnutie návštevníkov
[9.4.2008, TREND / Jana Karlubíkova, Jozef Andacký]

Keď v Dekýši neďaleko Banskej Štiavnice pred piatimi rokmi rozbiehali oficiálnu webstránku, v dedine nebol na internet pripojený nikto. Dodnes v obci s 216 obyvateľmi nie je kanalizácia ani plyn. A vodovod sa iba dokončuje. S internetom pokročili tiež len o malý krôčik.

Pripojenie cez vytáčanú linku (dial-up) okrem obecného úradu využívajú tri domácnosti. Portál, ktorý sa v súťaži Zlatý erb o najlepší obecný web každoročne umiestňuje v prvej päťke, sa v Dekýši podľa starostu Jozefa Buchu naťahuje niekoľko minút.

Napriek tomu je Dekýš pozitívnym príkladom. Podľa prieskumu TRENDU takmer polovica slovenských dedín – predovšetkým malých – nemá vôbec žiadny web. A aj internetové stránky, ktoré v prevádzke sú, málokedy ponúkajú informácie, ktoré sú aktuálne a dôležité pre občanov, podnikateľov či turistov.

Iste, web nemusí byť pre obec priorita, ak jej chýba iná základná infraštruktúra. Alebo jej na „komunikáciu“ s občanmi stačí verejný rozhlas.

Kľúčovú úlohu zohráva postoj starostov a poslancov miestnej samosprávy. Zriadiť web nemusí byť finančne náročné. A pri jeho prevádzke viac než na peniazoch záleží na nápadoch, ako na ňu prilákať návštevníkov.

Jednotný dizajn

Na zriadenie webstránky môže obec využiť niektorú z online služieb, ktoré sa špecializujú na internetizáciu samospráv. Hoci podľa skúseností starostov a obecných úradníkov, s ktorými sa TREND zhováral, tento spôsob je vhodný najmä pre začínajúcich a nenáročných záujemcov. Cena je síce oproti bežným komerčným webhostingovým a webdizajnérskym službám nižšia, no tomu zodpovedá aj nezriedka kolísavá kvalita.

Napríklad vo východoslovenskom Stakčíne sa zapojili do projektu Isomi, ktorý vznikol v spolupráci Združenia miest a obcí Slovenska a firmy Trithem. Najprv sa im pozdávalo, že vkladanie nových údajov mal pomocou aktualizačného softvéru zvládať zaškolený pracovník priamo na úrade.

No nakoniec, keď chceli na webe niečo zmeniť, museli osloviť Bratislavu. Ďalšou nevýhodou bol málo atraktívny vzhľad vytvorených webstránok, jednotný pre všetky zúčastnené obce, ktorý návštevníkov podľa starostu Jána Kerekaniča neoslovoval.

Riaditeľka Trithemu Jana Žilčayová hovorí, že systém Isomi využilo 350 samospráv. A že v budúcnosti by sa mal inovovať, keďže v súčasnej podobe funguje od roku 2000. Pribudnúť by podľa nej mali aj nové, zatiaľ bližšie nešpecifikované grantové schémy: „Záujem o spoluprácu potvrdilo 80 percent oslovených samospráv.“

Než sa v Stakčíne dopracovali k webu, ktorý si spravujú sami, vyskúšali ešte prezentáciu na portáli obce-mesta.sk. No keďže jeho prevádzkovateľ si podľa J. Kerekaniča za každú aktualizáciu údajov účtoval päťsto korún, informácie na webe sa obnovovali zriedka. Dnes sa o cenách na portáli nič nepíše.

Aj medzinárodný projekt MiestnyKanal.com je postavený na jednotnej grafike. Jeho manažér pre Slovensko Vladislav Hedera si uvedomuje, že to v súčasnosti už nestačí, preto v najbližšom čase plánujú prejsť na nový dizajn. Napríklad záhlavie stránky bude možné modifikovať tak, aby vystihovalo charakteristické znaky obce.

Ráta sa tiež s viacerými jazykovými mutáciami. A v tomto roku sa chcúzamerať na školenia, aby používatelia vedeli systém plnohodnotne používať. V. Hedera dúfa, že sa tak vyrieši problém s aktualizáciami stránok. Miestny Kanál momentálne využíva 629 obcí, najviac z Prešovského kraja – mnohé prevádzkujú aj vlastnú webstránku. Projekt vznikol pod záštitou ZMOS a rezortu dopravy.

Možnosť vytvoriť si vlastnú webprezentáciu ponúka i portál e-obce.sk, ktorý sa, rovnako ako ďalší portál obce.info, zameriava najmä na poskytovanie základných informácií o slovenských mestách a obciach. Ročný udržiavací poplatok sa začína od tisíc korún, každá aktualizácia stojí od sto do dvesto korún.

Tlak zdola

Ako zabezpečiť, aby si každá obec zriadila webstránku? Alebo ešte inak – je vhodné tlačiť na obce, aby si budovali internetové sídla? Napríklad formou vládneho nariadenia, ktoré by podľa niektorých názorov vyriešilo biele miesta na online mape?

Ak by aj prišiel príkaz zhora, mohol by sa minúť s účinkom. Neľahké by bolo nielen skontrolovať, či si obce weby zriadili, ale najmä to, či sú naplnené aktuálnymi a užitočnými informáciami.

Prax naznačuje, že na biele miesta platí skôr tlak zdola. Napríklad ak web obce alebo regiónu sprevádzkujú nadšenci, ktorí neskôr získajú oficiálnu podporu úradov.

Ako sa to stalo v prípade projektu Liptovské dediny, ktorý vznikol na podnet návštevníkov turistického portálu Liptov.sk. Na jeho prevádzkovateľa, firmu 3W, sa často obracali s otázkami, určenými skôr pre ľudí z obecných úradov, keďže oficiálne stránky so správnymi kontaktmi na webe chýbali.

Konateľ 3W Bohuslav Berežňanín preto offline dedinám ponúkol priestor na vlastných serveroch. Starostovia si mohli sami nájsť firmu, ktorá im stránky vytvorila a zabezpečila ich aktualizáciu. V niektorých obciach stačilo vysvetliť, ako funguje redakčný webový systém, na prevádzku nepotrebujú externého dodávateľa.

Tretine liptovských dedín pomohla 3W nájsť správcu webu cez inzerát. Podmienkou bolo, aby sa budúci administrátori orientovali v miestnych pomeroch. Práve ich stránky sú podľa B. Berežňanína z používateľského hľadiska najzaujímavejšie. I keď väčšina weby spravuje zadarmo alebo za symbolickú odmenu.

Vďaka Infoveku

Zriadením webu sa online misia obce zďaleka nekončí. Ako vyplýva z diskusných fór na obecných stránkach, používatelia sa najčastejšie sťažujú na zastaranosť informácií. Mnohé obce sa popri ostatných činnostiach nestíhajú venovať aktualizácii webov – alebo jej nepripisujú dôležitosť.

Vo Zvončíne pri Trnave na obecnom úrade pracuje okrem starostky Michaely Strakošovej už iba jedna ďalšia pracovníčka. Obe denne pracujú s počítačom, no na prevádzku webstránky si netrúfajú – podľa nich na to treba ďalšie zručnosti.

A tak usúdili, že bude najlepšie, ak zaplatia profesionálneho administrátora. Vlani Zvončín za prevádzku vlastného webu, prezentáciu na portáli e-obce.sk a online pripojenie úradu z päťmiliónového rozpočtu vyčlenil 12-tisíc korún. Informácie posielajú správcovi e-mailom, aktualizácie sa na stránke objavia do 24 hodín.

O web Kálnice neďaleko Nového Mesta nad Váhom sa v súčasnosti starajú dvaja administrátori. Jeden z nich študuje na strednej škole. Starosta Miroslav Borcovan ich našiel vďaka projektu Infovek, keď do počítačových miestností po vyučovaní prichádzali ľudia z dediny. Kálnicu vychádza ročná prevádzka webu na 24-tisíc korún. Každý správca dostáva 500 korún mesačne.

V Stakčíne si zasa web vzal na starosť miestny učiteľ a zároveň poslanec miestneho zastupiteľstva. Stránku aktualizuje sám pomocou redakčného systému. So zložitejšími úkonmi mu pomáha jeho bývalý žiak, dnešný študent Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Náklady na web sa pohybujú na podobnej úrovni ako v Kálnici. Na porovnanie, obecný mesačník s nákladom 700 kusov vychádza stakčínsku kasu na 36-tisíc korún ročne. „V domácnosti žijú aj starší ľudia, ktorí s počítačom nevedia pracovať,“ zdôvodňuje J. Kerekanič potrebu tradičného informačného kanála.

Stakčín má pritom dve internetové domény, s koncovkou .sk aj .eu – obe vedú na ten istý server. V čase, keď zavádzali oficiálnu stránku, nebola slovenská doména voľná. Až keď jej platnosť pôvodnému vlastníkovi vypršala, dostal sa k nej obecný úrad.

Webanketa

Pozornosť návštevníkov možno na obecnú webstránku pritiahnuť napríklad cez diskusné fóra. Práve vďaka nemu vo Zvončíne rokujú s káblovou televíziou o zmenách v programových balíkoch. „Keďže doma káblovku nemám, nenapadlo by mi zaoberať sa takouto vecou,“ hovorí starostka M. Strakošová.

V Kálnici držia vysokú návštevnosť aj vďaka odkazom na iných stránkach. Napríklad na webe blízkeho lyžiarskeho strediska. V Dekýši pomohla fotografická súťaž. Ľudia sa na web chodili pozerať, čo poslali súťažiaci. Z najkrajších fotiek dali spraviť pohľadnice, ktoré predávali turistom.

Internet sa hodí aj na zapájanie občanov do formálneho riadenia obce. Podľa M. Strakošovej je ťažké motivovať ľudí, aby prišli na zasadnutia miestneho zastupiteľstva. Väčšina sa o ne zaujíma sporadicky.

Krátko po voľbách prišlo vo Zvončíne na schôdzu 40 ľudí, teraz sú to dvaja. Cez e-mail môžu občania pripomienkovať návrhy všeobecne záväzných nariadení, no zatiaľ túto možnosť nikto nevyužil. Online pripomienkovanie nie je populárne ani v Stakčíne. Hoci podľa J. Kerekaniča nepotrvá dlho, kým ľudia zistia, že elektronická komunikácia je oveľa jednoduchšia.

Ilustračné foto – Jana Karlubíková

DISKUSIA
 
 

Najnovší príspevok:
16. 4. 2008, 11:43
Kálnicu vychádza ročná
prevádzka webu na 24-tisíc
korún. Každý správca dostáva
500 korún mesačne....  (viac)

NÁSTROJE

Klikli ste na automaticky aktualizovaný zoznam článkov. Na jeho zobrazenie slúžia špeciálne programy (RSS čítačky). Chcete vedieť viac o RSS?

Skopírujte si adresu pre RSS čítačku:

Klikli ste na automaticky aktualizovaný zoznam článkov. Na jeho zobrazenie slúžia špeciálne programy (RSS čítačky). Chcete vedieť viac o RSS?

Skopírujte si adresu pre RSS čítačku:

SÚVISIACE ODVETVIA