Na korčuliach do Poľska
Hrebeň Západných Tatier vytvára hranicu medzi regiónom Liptov a Poľskom. Prechod zo slovenskej na poľskú stranu si vyžaduje prekonať značné množstvo výškových metrov. Pre vysokohorských turistov to nepredstavuje vážnejší problém. Ako však prekonať hranicu s Poľskom bicyklom alebo na korčuliach?
Pred pár rokmi bola zrealizovaná geniálna myšlienka, ktorá znamenala využitie trasy bývalej jednokoľajovej železničky na výstavbu cyklochodníka prepájajúceho pohraničné mestá Trstená a Nowy Targ. Projekt nazvali trochu krkolomne: “Historicko-kultúrno-prírodná cesta okolo Tatier”.
Slovenská časť, vedúca lúkami a lesmi, je podľa nášho názoru krajšia. Na Poľskej strane zas nájdeme lepší asfalt, avšak často križujeme cesty a tým pádom musíme dávať pozor na premávku. Značky informujúce o križovatke sú umiestnené dosť neskoro, takže treba byť opatrný. Počas väčšiny trasy nemáme možnosť občerstvenia, avšak po príjazde na poľskú stranu si môžeme energetický deficit doplniť v okolitých dedinkách či na známych trhoch v Targu.
Trasa
36 km dlhý cyklochodník po trase bývalej železničky.
Trstená (hlavná križovatka na Jablonku a Liesek) - hranica SK/PL - Czarny Dunajec - Nowy Targ
Náročnosť
Mierne náročná, avšak dlhá trasa. Najvyšší bod dosahuje na štátnej hranici. Prevýšenie z Trstenej a rovnako aj Noweho Targu na štátnu hranicu dosahuje približne 200 metrov.
Atrakcie
- asfalt slušnej kvality (na Poľskej strane je kvalita asfaltu ešte lepšia),
- krásna scenéria s neustálym výhľadom na Tatry,
- množstvo odpočívadiel s náučnými tabuľami,
- železničné mosty a násypy, po ktorých vedie cyklochodník,
- menej ľudí ako na mestských cyklochodníkoch,
- krížová cesta nad Liesekom,
- veterné turbíny a prameň v Chocholowe,
- trhovisko v Nowom Targu.
Tip: Do Trstenej sa môžeme z Liptova priviesť vláčikom. Súprava s dvomi vagónmi nazývaná “Oravka” Vás za necelé 2 hodiny privezie z Kraľovian do Trstenej aj s bicyklom.
Celú trasu na mape nájdete na tomto odkaze.